Page 43 - Kastamonu Genç Akademi Dergisi 2. Sayı
P. 43

info@kastamonugencakademiderigisi.com





                      inanarak  değil,  ihtiyacından  dolayı  böyle          Övgüyle  itibar  açlığının  giderilmesi:  Bunun

                      yaptığını  bile  bile  yine  de  haz  alır,  bunu      ilacını  yukarıda  anlatmıştık.  Şu  da  var  ki,  bir

                      gücünün üstünlüğüne yorumlar.                          kimsenin kötülendiği zaman incinmesi, kendisini

                                                                             kötüleyenden yüz çevirmesi cahillikten ileri gelir.
               Bu  durumda  kişi,  kendisini  övenin  yalan
                                                                             Çünkü  kişi  doğru  söylüyorsa  melekî  bir  tavır
               söylediğini,  sözlerinin  kimse  tarafından  kabul
                                                                             sergiliyordur, bile isteye yalan söylüyorsa şeytani
               görmediğini,  kalben  konuşmadığını  bilse  hiçbir
                                                                             Yalan  söylediğini  bilmiyorsa,  merkeplik  ve
               haz  alamaz.  Şu  hâlde  övülmeyi  sevmenin
                                                                             aptallık  yapıyor  demektir.  Cenab-ı  Hak  insanı
               sebepleri öğrenildiğinde tedavisi kolay olur, kişi
                                                                             merkep,       şeytan      ve     melek      sıfatlarına
               biraz gayret ederse bunu yapabilir.
                                                                             bürünebilecek  şekilde  yaratmıştır.  Sana  kötü
               Peki Nasıl Üstesinden Geleceğiz?
                                                                             söyleyen  için  niçin  üzülesin  ki?  Eğer  doğru

               Bu sorunun cevabını bulmak için problemlerden                 söylüyorsa,  sende  bulunan  bir  şeye  üzülmen

               hareketle yola çıkalım.                                       eksiklik  ve  küçüklük  olur.  Bu  kusur  ve  eksiklik

                                                                             dindarlığınla  ilgili  ise  onun  sözünden  değildir.
               Kişinin  övenin  sözleriyle  kendi  üstünlüğüne
                                                                             Dünya  bakımından  ise  din  ehlinin  nazarında
               inanması:  İnsan,  kendisine  söylenen  "ilim  ve
                                                                             dünyalık eksikliği hünerdir, ayıp değil.
               takva sahibi gibi sıfatların doğru olması halinde,

               bunları Allah Teala'nın bir lütuf olarak verdiğini            Nefsin  kınanmayı  sevmemesi:  Bunun  ilacı  ise

               düşünmeli,      yaşadığı     sevinç     hali    övenin        söylenen kınama, ayıplama sözünün şu üç halden

               sözlerinden değil, bu lütuftan dolayı olmalıdır.              uzak  olmadığını  bilmektedir:  Eğer  kişi  doğru

                                                                             söylüyor ve bunu şefkatle yapıyorsa ona minnet
               Kişi, "zengindir, üstündür, dünyalığı yerindedir"
                                                                             duyman gerekir. Çünkü bir kimse sana, "elbisenin
               diye övülürse, kendisine bu sözleri sarf edenlerin
                                                                             içinde  yılan  var"  diyerek  ondan  sakınman  için
               sözü  sebebiyle  değil  de  bunlar  kendisine
                                                                             seni uyanırsa ona karşı minnet beslersin. Konu
               lütfedildiği  için  mutlu  olmalıdır.  Hatta  âlim,
                                                                             dini  yönden  bir  kusur  ise,  bu  yılandan  daha
               kendi ilmini ve takvasını bildiği halde son nefes
                                                                             tehlikelidir; çünkü ahirette kişiyi helâk eder.
               korkusuyla yine de sevinemez.

                                                                             Şunu  düşün:  Sen  bir  sultanın  yanına  girmek
               Son nefesteki durum bilinmeyince her şey boştur.
                                                                             istediğinde,  elbisen  kirlenmiş  olsa  ve  sen  bunu
               Yeri cehennem olacaksa niye sevinsin? Takva ve
                                                                             bilmeden huzura girmiş olsaydın, onun meclisini
               ilim  gibi  sıfatların  kendisinde  bulunmadığını
                                                                             kirletmenden  dolayı  cezalandırılır  ya  da  utanıp
               bilen  biri,  bu  sıfatlarla  övüldüğünde  sevinirse
                                                                             mahcup  olurdun.  Huzura  girmeden  biri  sana,
               akılsızlık etmiş olur. Böyle bir kimsenin durumu,

                                                                             *elbisen  kirlenmiş,  üzerini  temizle"  dediğinde
               kendisine, "bu çok üstün, sıra dışı birisidir; karni
                                                                             buna  sevinmen  gerekir.  Çünkü  onun  sözü
               miskle doludur" denilen, fakat içi necasetle dolu
                                                                             uyanman için bir nimettir. Bütün kötü huylar da
               olup  bu  yalan  sözlere  sevinen  kimsenin  hali
                                                                             ahirette     sahibini     helâk     edicidir.    İnsan
               gibidir. Bu ise ahmaklığın ta kendisidir!
                                                                             kötülüklerini  ancak  düşmanlarının  sözünden
                                                                             öğrenir.  Öyleyse  seni  tenkit  edenlerin  sözlerini




                                                                                                                                  36
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48