Page 41 - Kastamonu Genç Akademi Dergisi 2. Sayı
P. 41
info@kastamonugencakademiderigisi.com
ÖVÜLME SEVDASI VE YERİLME KORKUSU
Ahmet Sani TOPÇU Kastamonu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
-Kendisini öven kimsenin başına gelen musibete,
İnsanlar övülme ve yerilmeye tepkileri kendisini yerenin başına gelen musibetten daha
bakımından dört derecedir: fazla üzülmemek.
-İnsanların geneli övülmekle mutlu olur ve -Kendisini öven kimsenin hatasının, kişiye
teşekkür eder; yerildiğinde ise öfkelenir ve kendisini yerenin hatasından daha hafif
karşılık vermekle meşgul olur. Bu, en kötü gelmemesi.
derecedir. Öven kimse kişinin kalbine, kendisini yeren gibi
-Takva ehli kimseler övülmekle yan mutluluk hafif gelir, ikisi her yönden eşit olduğunda kişi
yaşarlar, yerilmekle öfkelenirler. Fakat bunu açık büyük bir dereceyi elde etmiş olur. Bunu elde
etmezler. Görünüşte her iki hali de bir tutarlar, etmek de çok uzak ve zordur. Fakat işin hakikatini
ancak kalplerinden birini sever, diğerini bilmek, hiç değilse kişiyi kendisine dair boş
sevmezler. iddialardan ve yalan söylemekten uzak tutar.
Muttakiler hem kalpte hem de dilde övülmeyi ve Nitekim bazan ibadet ehli bir kişi gururlanarak
yerilmeyi bir tutarlar. Yerildiklerinde içten kendisini yeren kimse için, "Ben ona beni
öfkelenmezler, öven kimseye de çok değer kötülemekle günaha girdiği için kızıyorum!" der.
vermezler. Çünkü onların kalpleri övgüye iltifat Bu ise şeytanın aldatmasıdır. Çünkü başkalarını
etmez, ayıplanmaya takılmaz. Bu büyük bir kötüleyerek günaha giren nice kişiler vardır ki,
derecedir. Kimileri kendilerinin bu dereceye onlara bu şekilde kızmak aklından bile geçmez.
ulaştıklarını zanneder ve yanlış düşünürler. Bu nefsani bir öfkelenmedir; din için değil. Cahil
Bunun alameti şunlardır: bir abid böyle incelikleri bilmediğinden, hayli
sıkıntıyla elde ettiklerini de kolayca kaybeder.
-Kendisini yeren kimse yanında uzun süre
oturduğunda, o kişiden kendisini öven kimseden - Sıddıklar kendilerini öveni düşman, ayıplayanı
hoşlandığından fazla sıkılmamak. ise dost bilirler. Bundan da üç fayda elde ederler:
Birincisi kendi kusurlarını ondan öğrenirler.
-Öven kimsenin bir ihtiyacını giderme
İkincisi ayıplayan kimsenin sevapları kendilerine
durumunda, kendisini yerenin ihtiyacını
verilir. Üçüncüsü ise kendilerini ayıplayan
gidermekten daha gayretli olmamak.
kimselerin sayesinde kusurlu işlerden çabuk
-Kendisini yeren ve öven kimse yanına arınır, buna teşvik olurlar. Bir haberde
gelmediğinde aynı tepkiyi vermek; yerenin Resulullah Sallallahu Aleyhi Vesellem;
gelmeyişini övenden daha basit görmemek.
- Oruç tutan, namaz kılan ve yün elbise giyip zahit
-Kendisini çokça öven kimsenin ölümünün, ona gözükenlerin vay haline! Ancak..." buyurdu.
yeren kimsenin ölümünden daha fazla üzüntü Kendisine; ancak kim ya Resulallah, diye
vermemesi.
34