Page 36 - Kastamonu Genç Akademi Dergisi 2. Sayı
P. 36

info@kastamonugencakademiderigisi.com





               farklılıkları  göz  ardı  etmemek  gerekir.  Bu                   2.   Nefs-i nâtıka ölümsüzdür (Bir farkla ki İbn

               farklılıklara  rağmen,  özellikle  antik  mirası                      Sina’ya  göre bu ölümsüzlük  a parte post

                                                                                                                               33
               yorumlayıp eleştirel bir şekilde yeniden formüle                      iken Plotinus’a göre a parte ante’dir).
               eden İslam filozoflarının eserlerinin  Latince ’ye
                                                                                 İbn Sina’nın  hem  bu  iki  yaklaşımı bir araya
               çevrilmesi  ile  tartışma  Batı  düşüncesine  intikal
                                                                             getirmesinin  hem  de  nefs  ile  beden  ilişkisinin
               etmiş  ve  modern  dönemdeki  tartışmanın
                                                                             gerekliliğini ifade etmesinin temelinde “tecrit ile
               dayandırıldığı nokta olarak Descartes’ı önceleyen
                                                                             istikmal” süreci yatar. Nefs soyutlama süreci ile
               süreç teşekkül etmiştir. Bu süreçteki yönelimleri
                                                                             akıl  kapasitesini  mükemmelleştirdiği  için,  nefs
               belirleyen  hamleler  içinde,  antik  dönemden
                                                                             ancak bedende var olmak ve soyutlamaya olanak
               nefse/ruha  dair  intikal  etmiş  iki  temel  görüşü
                                                                             sağlayan  duyu  deneyimlerine  sahip  olmakla
               mezcetme  girişimiyle  İbn  Sina’nın  çabası  öne
                                                                             mükemmelleşebilir.  Dolayısıyla  İbn  Sina'nın
               çıkmaktadır.
                                                                             nefsin  bedenden  ayrılığı  olarak  nihai  kaderine

                   Nefs anlayışında ana çizgi olarak Aristoteles             dair  anlayışı  Neoplatonik  olabilirken,  nefsin  bu

               felsefesini  takip  eden  İbn  Sînâ'nın  Plotinus             ayrılığa nasıl hazırlandığına dair anlayışı temelde

               çizgisine  karşı  çıkışında  şu  üç  nokta  öne               Aristotelesçidir.
                                                                                               34
               çıkmaktadır:


                   1.  Nefs-i nâtıka, bedenleşmeden önce mevcut
                                                                             Kaynakça
                      değildir.

                   2.  Bazı  durumlarda  duyuların  bir  engel               Adamson,      Peter.   “Correcting    Plotinus:   Soul's

                      oluşturmasına rağmen, nefs-i nâtıka, evren                Relationship to Body  in  Avicenna's Commentary on
                                                                                The "Theology of Aristotle"”. Bulletin of the Institute
                      bilgisine  ulaşarak  tekâmül  etmek  için
                                                                                of  Classical  Studies.  Philosophy,  Science  And
                      duyulara ihtiyaç duyar.
                                                                                Exegesis     in    Greek,    Arabic     and    Latin
                   3.  Nefs-i     nâtıka     bedenle      Plotinus'un           Commentaries:Volume 2/83 (2004), 59–75.

                      savunduğu  gibi  gelişigüzel  bir  ilişkiye            Adamson,  Peter.  –  Benevich,  Fedor.  “The  Thought

                      sahip olsaydı, ruhun başka bedenlere  göç                 Experimental  Method:  Avicenna's  Flying  Man

                      etmesi  mümkün  olabilirdi;  hâlbuki  bu                  Argument”.  Journal  of  the  American  Philosophical
                                                                                Association        4/2       (2018),        147–164.
                      imkansızdır.
                                                                                https://doi.org/10.1017/apa.2018.2
                   Bu  karşıtlık  noktaları  elbette  İbn  Sînâ  ile         Alpina,  T.  “The  Soul  Of,  The  Soul  In  Itself,  And  The

               Plotinus  arasındaki  iki  önemli  uzlaşı  noktasını             Flying  Man  Experiment”.  Arabic  Sciences  and


               gözden kaçırtmamalıdır:                                          Philosophy 28/02 (2018), 187–224.
                                                                             Aristoteles. Ruh Üzerine. çev. Ömer Aygün – Y. Gurur

                   1.  Nefs-i nâtıka bedenden ayrıdır ve beden ile              Sev. Pinhan, 2. Basım, 2019.
                      (ayrık) akıl arasındadır                               Druart, Thérèse-Anne. “Imagination and the Soul—Body

                                                                                Problem  in  Arabic  Philosophy”.  Soul  and  Body  in




               33  Adamson, “Correcting Plotinus: Soul's Relationship to Body   34  Adamson, “Correcting Plotinus: Soul's Relationship to Body
               in Avicenna's Commentary on The "Theology of Aristotle"”,     in Avicenna's Commentary on The "Theology of Aristotle"”,
               64.                                                           68.

                                                                                                                                  29
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41