Page 31 - Kastamonu Genç Akademi Dergisi 2. Sayı
P. 31

info@kastamonugencakademiderigisi.com





               kullanır. 'Anima' elbette kullanılan ana kelimedir            zihin  felsefesinde  revaç  bulacaktır.  Dolayısıyla

               ve genellikle (bizim nefs ile karşıladığımız) 'soul'          tarihi  sürekliliği  içerisinde  zihin-beden  /  nefs-

               ile  çevrilir.  Descartes’ın  zihin  için  kullandığı         beden tartışması ele alınırken burada işaret edilen

               Latince’deki bu 'mens' kelimesinin neredeyse her              zemin kaymasının farkında olmak gerekir.

               zaman aklî nefse yahut nefsin aklî kısmına tahsis
                                                                                 B. Kadimlerin  Kavgası  &  Modernlerin
                                           11
               edildiği  görülmektedir.   Zira  tüm  zihinsel
                                                                                     Kavgası: Farklı Dertler
               etkinlik  ya  da  tüm  zihinsel  içerik,  yani  tüm
                                                                                        Yahut:  Neden  ve  Hangi  Bakımdan
               fikirler/ideler  (ideas),  Descartes  için  bilinçli
                                                                             Zihin-Beden         Problemi         Modern         Bir
               süreçlerdir  ve  bu  nedenle  Descartes'ın  "mens"
                                                                             Problemdir?
               veya "esprit" kullanımı, çoğu orta çağ filozofunun

               aklî  nefs (intellectual soul) dediği şeye oldukça            Zihin-beden  problemi  ile  Nefs-beden  problemi

               iyi  karşılık  gelir.  Ruhun  Tutkuları'nda  (Les             arasındaki  bir  diğer  farklılık  ilgilerdeki  ve

               Passions      de     l'âme)     tartışılan    tutkuları       sorunun  ele  alınış  tarzlarındaki  farklılıktır.

               sınıflandırmak zor ve tartışmalı olsa da Descartes            Modern düşünürler için sorun temelde bilinç ve

               önceden bitkisel ve hassas/duyumsayan nefslerin               yönelimsellik gibi fenomenlerin maddi/fiziki bir

               kapsadığı  süreçleri  bedene  itmiştir.  Descartes,           evrende  nasıl  mümkün  olduğunu  açıklama

               nefsin yaşamın ilkesi olduğu görüşünü reddetmek               sorunudur.  Klasik  düşünürler  için  ise  mesele,

               istediği     için    'nefs'(soul)    yerine      'zihin'      gayrimaddi olan nefse göre varlık zincirinde çok

               (mind/mens)  terimini  kullanmak  istemiştir.                 daha aşağıda yer alan maddenin nasıl olup da nefs

               Descartes'a göre sadece insanların nefsleri (soul)            üzerinde  bir  etkiye  sahip  olabildiği  yahut  daha

               veya  zihinleri  olduğundan,  nefsler  düşünüldüğü            genel ifade edersek aralarında mertebe farkı olan

               gibi canlılar  için özsel/zâtî değildir.  Bu sonuç            bu  farklı  cevherlerin  (ki  iki  ayrı  cevher
                                                         12
               Descartes’ın  hayvanları  ne zihin  ne  de ruh/nefs           olduklarının  ispatı  da  ayrı  bir  meseleydi)  nasıl

               sahibi  olan  makineler  olarak  görmesiyle  de               olup  da  ilişkide  olduklarını  açıklama  şeklinde

                                                                                                               13
               uyumlu  olmaktadır.  Klasik  nefs  anlayışı  ise              daha metafizik bir meseleydi.
               bitkisel,  hayvani  ve  insani  nefs  taksiminde  de
                                                                                    Peki  niçin  böyleydi?  Neden  zihin-beden
               görüldüğü üzere daha kapsamlıdır. Konuyla ilgili
                                                                             probleminin  modern  dönemdeki  ele  alınışı  gibi
               hem  Aristoteles’in  hem  de  İbn  Sina’nın  nefs
                                                                             bir    inceleme      klasik    dönemde       karşımıza
               olmak bakımından nefsi inceledikleri bölümlere
                                                                             çıkmıyordu? Halbuki sorunun fark edilmesi için -
               müracaat        edilebilir.     Psukhe’nin       zihne
                                                                             en azından modern filozofların zihninde- bilincin
               indirgenmesi olarak ifade edeceğimiz süreç sözü
                                                                             fenomenal  içerikleri  üzerine  kısa  bir  düşünme
               edilen  bu  daraltma  ile  de  sınırlı  kalmayacak,
                                                                             yeterlidir:  duyumlar  ve  fizyolojik  durumlar
               herhangi  bir  metafizik  ilke  ve  aklî  bir  cevher
                                                                             arasındaki  fark  açıktır,  oysa  bunlar  arasındaki
               olarak  nefse  yer  vermeyen  yaklaşımlar  modern



               11  Lagerlund, “Introduction: The Mind/Body Problem and Late   13  Lagerlund, “Introduction: The Mind/Body Problem and Late
               Medieval Conceptions of the Soul”, 3.                         Medieval Conceptions of the Soul”, 2.
               12  Lagerlund, “Introduction: The Mind/Body Problem and Late
               Medieval Conceptions of the Soul”, 4.

                                                                                                                                  24
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36