Page 52 - Kastamonu Genç Akademi Dergisi 2. Sayı
P. 52

info@kastamonugencakademiderigisi.com





               Bugün  İslam  adına  söylemlerde  bulunanlar                  olarak mensuplarına her çağda huzur, mutluluk,

               toplumsal  adaletsizliklere,  iktisadi  düzene  ve            toplumsal  düzen  ve  adalet  sağlama  işlevi  ve

               cinsellik haricindeki ahlaklılık konularında yeteri           gayesiyle  çelişmektedir.  Sonuç  olarak  bu

               kadar        şikâyet,      tepki      ve       öneride        çelişimde  göklere  çıkarılan  ve  hayatta  bir

               bulunmamaktadırlar. Günümüzün din dili ekseni                 karşılığı  olmayan  ‘tümel  ve  tikel  din’  şeklinde

               maalesef  şekilci  dindarlık,  fakirlere  şükretmeyi          ayrıştırılan  din  algısının  değişmesi  ve  dinin

               öğretme klişesi ve birbirini tekfir etme hastalığı            göklerden       tekrar      yeryüzüne       indirilerek

               gibi konulardan oluşmaktadır. Oysa İslam dini,                yaşanabilir  bir  hale  getirilmesi  gerekir.  Bunun

               geldiği dönemde yukarıda sözünü etmiş olduğum                 için  de  İslam’ın  bizlere  en  başından  beri

               toplumsal düzen, ahlak ve iktisat gibi sorunları              aşılamaya çalıştığı Müslüman şuurunun farkına

               kendine dert edinerek bir mücadele göstermiştir.              varılmalı ve İslam’ın özünün çok daha detaylı bir

               Ayrıca Hz. Peygamber’in de bugün bizlerin pek                 şekilde analizi yapılmalıdır. 21.yüzyıl dünyasının

               fazla dert edinmediğimiz değerleri ve durumları               içerisinde bulunduğu değerler krizinden yalnızca

               topluma  aşılamak  için  gönderildiği  aşikardır.             İslam’ın ortaya koyduğu ve öngördüğü değerler

               Dolayısıyla  günümüzdeki  din  algısı  ve  söylemi,           bütününü doğru anlayıp ona sarılarak çıkılabilir.

               İslam’ın       ana       mücadelesinin         ruhuyla        Tüm  samimiyetimle  söylemek  istiyorum  ki,

               örtüşmemektedir.                                              gerçekten  kolay  olan  geçmişteki  o  kudretli

                                                                             devirleri ve ideali göstermek, zor ama yapılması
               Öte  yandan  günümüzde  kendini  din  dışında
                                                                             mecburi  olan  ise  bugünü  ve  yarınları  inşa
               tanımlayan  ilgisiz  ve  din  yorgunu  gençlere  din
                                                                             edebilmektir.
               çerçevesinde kalmalarına yönelik uzun zamandır

               kullanılagelmiş  bir  argüman  sunulmaktadır.  Bu             Karşımızdaki  dinsizlik  problemine  bir  de

               da  şu  an  yaşanılan  dine  ve  Müslümanların                Gazali’nin  bakış  açısından  bakmakta  fayda

               durumuna                 bakılarak                dinin       görüyorum.  Hüccetü’l  İslam  İmam  Gazali,

               yargılanamayacağıdır.  Telkinlerde  İslam’ın  bir             bilindiği üzere en büyük mücadelesini o dönem

               ideal olduğu söylenir. Asırlar geçtikçe bizler, bu            Hasan Sabbâh’ın başını çektiği Batınîlilere karşı

               dünya  hayatında  düzen  ve  huzur,  ahirette  de             vermiştir.  Bu  mücadelesine  bizzat  halife  el-

               kulları ebedî saadete sevk etmek amacıyla gelmiş              Müstazhir-Billah'ın talimatıyla başlamıştır.

               bu  dini  adeta  Platon’un  idealar  alemi  gibi
                                                                             İmam Gazali, “Ardından Bâtınîlik incelemelerine
               ulaşılamayacak  bir  noktaya  çıkarmış  bulunup,
                                                                             koyuldu. Bu arada bazı kimseler, onun Bâtınîliğin

               yaşadığımız  yerde  ve  zamanda  bu  düsturları
                                                                             tenkidine girişmeden önce bu akımın düşünce ve
               gerçekleştirmemiz  gerektiği  halde  sürekli  o
                                                                             ilkeleri  hakkında  bilgi  vermesinin  bir  bakıma
               ideaya bakmaktayız. Bu düşünce tarzı İslam’ı bir
                                                                             Bâtınîler’in      işine     yaradığını      düşünerek
               nevi  tümelleştirmek,  günümüzdeki  dini  yaşayışı
                                                                             Gazali’nin  bu  yöntemini  eleştirdiler.  Ancak
               da  tikelleştirerek  ‘tikele  bakma,  tümele  bak’
                                                                             Gazali,  bir  düşünce  ve  inancı  yeterince  tanıyıp
               şeklinde  bir  mantığı  ortaya  çıkarmaktadır.  Bu
                                                                             mahiyeti  hakkında  tarafsız  bilgi  vermeden  onu
               şekildeki ulaşılamaz bir din algısı, dinin evrensel
                                                                             eleştirmenin kendi ilim anlayışıyla bağdaşmadığı



                                                                                                                                  45
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57