Page 27 - Kastamonu Genç Akademi Dergisi 1. Sayı
P. 27

Konuya biraz daha yakından bakıldığında, günümüz dünyasında kötülenenin esasında

               otorite kavramı değil klasik otorite figürleri olduğunu görürüz. BaĢka bir deyiĢle, bize teklif
               edilen  herhangi  bir  Ģekilde  otoritenin  reddi  değil,  klasik  otorite  figürlerinin  reddidir.  Söz

               konusu klasik otorite figürleri devlet, aile hukuk hoca iken yeni otorite figürleri çok uluslu
               Ģirketler ve onların küresel ölçekte kabul görmüĢ ürünleridir. Çok uluslu Ģirketlerin günümüz

               insanlarına vaaz ettiği "merkeziyetiz yaĢam" ise benzer Ģekilde kendilerinin merkezde olduğu
               ve  tüm  dünyaya  kendi  ürünleri  üzerinden  sunduğu  daha  doğru  bir  ifadeyle  dayattığı  bir

               hayattır. Ancak iki otorite model arasında önemli bir fark bulunmaktadır. Ġlkinde yani klasik

               otorite  figürlerinin  yer  aldığı  modelde  karĢınızda  somut,  gerektiğinde  ulaĢabileceğimiz
               varlığından  detaylıca  haberdar  olabileceğiniz  kurumlar,  insanlar,  iliĢkiler  bulunmakta  ikon

               ikinci  modelde  karĢınızda  soyut.  Herhangi  bir  Ģekilde  ulaĢamayacağınız eleĢtiriye  muhatap
               olamayacağınız  kurumlar  ürünler,  iliĢkiler  bulunmaktadır  ilk  modelde  otorite  figürleri

               karĢımızdadır  ve  onlarla  farkı  Ģekillerde  irtibat  kurmak,  onların  meĢruluğunu  tartıĢmak,
               onların otoritesini aramızda kabul etmek, reddetmek yahut o otoriteleri temsil eden figürleri

               değiĢtirmek  mümkün  dür  Ne  var  ki  ikinci  modelde  gerçek  otorite  figürleri  karĢımızda

               olmadığından  onlarla  irtibat  kurmak,  onların  meĢruluğunu  tartıĢmak,  onların  otoritesini
               reddetmek yahut değiĢtirmek mümkün gözükmemektedir.


                      Toparlayacak  olursak,  nasıl  ki  çağımızın  sloganlarından  olan  "kalıpları  yık"  sloganı

               esasında "benim kalıbıma gir" anlamı taĢıyorsa 'otoriteyi yık' sloganı da "benim yeni otoritem
               altına gir anlamı taĢımaktadır. ġu halde gayet otoritenin varlığı hayatın sosyal siyasal bilimsel

               kültürel  yaĢamın vazgeçilmez bir gerçeği ise ve bireyler olarak bizler de her halükarda bir
               otoriteye tabi olmak durumunda isek, bu otoritenin merkeziyetiz olmasındansa gördüğümüz

               bildiğimiz ve müdahale edebildiğimiz belirli bir merkeze sahip olması bireyler olarak bizler

               için daha tercih edilesi görünmektedir.

























                                                           22
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32