Page 36 - Kastamonu Genç Akademi Dergisi 1. Sayı
P. 36

„benmerkezci‟,  kısıtlayıcı  ve  dıĢlayıcı  değil,  „ben‟e  saygılı  „biz‟  bilinci  geliĢmiĢ,
                      özgürleĢtirici ve kapsayıcıdır.
                   9)  Değerli yaĢayan bilinçli bireyin özellikleri neler olmalıdır?


                      Değerli yaĢayan bilinçli birey olmak, her Ģeyden önce söylem-eylem birlikteliğini ya
                      da özü-sözü bir olmayı gerektirir. Bilinçli bireycilik, asla bencillik değildir. Aksine o,
                      kendi dıĢındaki varlıkların farkında olmayı, onlara zarar vermeden birlikte yaĢamayı
                      ve  hukuklarına  riayet  etmeyi  gerektirir.  Çünkü  Ġslamiyet‟te  yalnızca  insanların
                      hukukundan  söz  edilmez,  aynı  zamanda  insan  dıĢındaki  bütün  varlıkların,  örneğin
                      hayvanların, çevrenin, doğanın, küçük-büyük bütün yaratılmıĢların haklarından da söz
                      edilir.  Bireyden  onlara  karĢı  incitici  davranmaması,  adaletli,  saygılı  ve  merhametli

                      olması  istenir.  Toplumsal  ve  doğal  ortamdaki  varlık  ve  nesnelere  karĢı  yüklendiği
                      sorumluluklar,  insanı,  bencilce  ihtirasların  kıskacından  kurtulmaya,  daha  paylaĢımcı
                      ve  özverili  davranmaya  çağırır.  Birey  bu  çağrıya  kulak  verdiğinde,  bütün
                      yaratılmıĢlara Yüce Yaratıcının açtığı sonsuz lütuf ve rahmet penceresinden bakmayı
                      öğrenme yolunda kendi potansiyellerini harekete geçirmiĢ olur. Böylece o, bencilliğin
                      öz  benliğine  yabancılaĢtırıcı  ve  yalnızlaĢtırıcı  etkisinden  kurtularak,  gerçek

                      özgürlüğün  ve  özgür  irade  sahibi  benzersiz  varlık  olmanın  kendisine  yüklediği
                      sorumlulukların,  Yaratanın  hoĢnutluğunu  kazanma  ve  yaratılmıĢları,  O‟nun
                      hoĢnutluğu için sevme yolundaki gayretlerinde saklı olduğunu keĢfetmiĢ olur.

                   10) BireyselleĢmenin aile yapısında ve genç nesillerde olumlu-olumsuz ne gibi
                      değiĢim ve dönüĢümlere yol açtığını, açacağını düĢünüyorsunuz?

                      BireyselleĢmenin olumsuz iĢlevleri araçsallaĢtırma, metalaĢtırma ve meĢrulaĢtırmadır.

                      Modern öncesi zamanların kendi varlığı ve yetkinliği üzerinde derin düĢünceler üreten
                      insanı,  artık  yerini;  kadim  düĢünceleri  hızla  ve  hazla  tüketen  bir  ekonomik  insana
                      (homo economicus) bırakma eğilimindedir. Oysa insanın kendisi baĢta olmak üzere
                      kendi  dıĢındaki  varlıklarla  ve  evrenle  kurduğu  iliĢkinin  doğasında,  asla  basit
                      araçsallaĢtırmalara  kurban  edilmemesi  gereken  ve  sadece  kendisine  özgü  olan
                      yetenekleri  yer  alır.  Bu  nedenle  insan,  söz  konusu  potansiyel  yeteneklerinin

                      oluĢturduğu  özünü  (fıtratını)  harekete  geçirip  geliĢtirdiği  ve  bu  özü  kendisine
                      bahĢedenle iletiĢime geçirip hayatına kattığı ölçüde insanlığını gerçekleĢtirme imkânı
                      bulur.

                      Gençlik, bireyin kendisini bedensel, duygusal, zihinsel ve ruhsal anlamda enerjik ve
                      güçlü hissettiği bir dönemdir. Bu özelliğiyle o, tüketim kültürünün en önemli hedef
                      kitlesini oluĢturur. Dolayısıyla bugün tüketim kültürü tarafından tasarlanan hemen her

                      ürün ya da meta öncelikle gençlerin beğenisine sunulur. Gençler tarafından beğenilen
                      ürünlerin piyasa koĢullarında dolaĢımını sürdürebilme ve dolayısıyla yeniden üretilip



                                                           31
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41