Page 50 - Kastamonu Genç Akademi Dergisi 1. Sayı
P. 50
cisimdir.” Bu durum da var edilmiĢ evrenin bir parçası olur ki, hakiki Öz bütün bunlardan
uzak olmalıdır fikrine ulaĢır.
Cisimlerle evreninin Yaratıcısı arasındaki farkları aramaya devam ederken cisimlerin
niteliklerinin birbirinden uzak olduğunu keĢfeder. Yani cisimlerin bir eni, boyu ve derinliği
varken evrenin yaratıcısının bunlardan uzak olduğunu kavrar. “Nitekim taĢ ikiye bölündüğü
zaman taĢın aĢağıya doğru hareketini zorunlu kılan (yerçekimi) hareket de ikiye bölünür”.
Buna göre taĢ parçalandığı zaman bütün parçalar aĢağı yönde hareket etmeye devam eder.
“Cismin sınırlılığı sonluğu kanıtlandığına göre cismin taĢıyacağı niteliklerin de sınırlı olması
gerekir.” Hay, bütün bu inceleme ve araĢtırmaların sonucunda anlar ki evren o bir tek
Özne‟nin eseridir.
5. Bölüm: “Yolun Sonu”
Hay, edindiği her bilgiyle yeni bir bilginin kapısını aralamakla geçen ömründen otuz
beĢ yılı aĢkın süre geçirmiĢtir. UlaĢtığı bilgiler ve artık sahip olduğu olgunluk neticesinde
gördüğü her cisimde, dokunduğu her nesnede eserden öte, onların mucidine yönelir. Artık
yavaĢ yavaĢ somut âlemden soğuyarak ötelerin ötesine ilgi duymaya baĢlar. Çünkü kulağı,
gözü, eli, ayağı, dili vs. gibi organlar sadece cisimle ilgili nitelikleri duyumsayabildiğini idrak
eder. Hakiki Öz cisim ve türevlerinden arınmıĢ olduğunun idrakine varır. Gerçek Öz‟ün,
değiĢim ve bozulmaya uğramasının imkânsız olduğunun bilincindedir. Öz‟ü müĢahade eder,
O‟nun hoĢnut olacağı Ģeyleri yapmaktan geri durmaması gerektiği bilinciyle hareket eder.
Hay, artık daha çok düĢüncelere dalarak, zamanının büyük bir kısmını Yüce Varlık‟a
ayırmaya baĢlar. Evren yerine öteleri arzular fakat yine de yaĢanılan evrenden kendini tam
olarak soyutlayamaz. Çünkü evren ve içindekilere gereksinim duyar. Nefes almak, uyumak,
yemek, içmek, yürümek gibi temel gereksinimlerden kendini soyutlaması imkânsızdır. Hay,
Gerçek Öz‟ü aramaya devam ederken hayvanlarla kendisi arasındaki farkları tekrar tekrar
müĢahade eder. Kendisi evrenin de ötesini aramaya ilgi duyarken, hayvanlarda böyle bir
merak duygusu ve arayıĢın olmadığını, aksine onlar doğumlarından ölümlerine kadar yeme
içme ve çiftleĢme gereksinimi duymaktadırlar. Kendisindeki Mutlak Varlık‟a yönelik
müĢahede onlarda mevcut değil. Yani onların ulaĢabileceği bilinç düzeyinin mevcut
durumlarıyla sınırlı olduğunu idrak eder.
45