Page 55 - Kastamonu Genç Akademi Dergisi 1. Sayı
P. 55

Peygamberimiz de tüm bu esasları uygulayıp sahabeye örnek olmuĢtur. Bu çerçevede dinin

               amacı  ahlaklı  birey  ve  toplum  oluĢturmaktır.  Ġslam  ahlakında  hakiki  tutum  ahlaki  ilkelerin
               sadece  zihinde  yer  alması  değil,  bilfiil  yaĢanması,  eylem  ve  davranıĢlarla  örnek  olunması

               esastır.

                      Hz Muhammed peygamber olarak Ġslam'ın bütün inanç esaslarını, ibadet esaslarını ve

               ahlak esaslarını bizzat uygulayarak çevresindeki insanlara örnek olmuĢtur. Böylece birbirine

               güvenen,  elinden  dilinden  diğer  insanların  emin  olduğu,  paylaĢmayı  bilen,  yardımlaĢan  ve
               bütün  bunları  tevhid  inancı  ve  yaratıcıya  ibadetle  bütünleĢtiren  bir  topluluk  meydana

               getirmiĢtir. Onun mesajını çok iyi anlayan sahabe nesli dini hayatı sadece ibadete ve diğer
               dini  uygulamalara  hasretmemiĢ,  ahlaki  eylem  ve  davranıĢları  da  önemsemiĢtir.  Peygamber

               sonrası oluĢan Ġslam kültür ve medeniyetinde de ortaya çıkmıĢ olan kelam, felsefe ve tasavvuf

               gibi  ekollerin  de  ana  görüĢlerinde  ahlaki  hayat  hep  önemli  kabul  edilerek  vurgulanmıĢ  ve
               üzerinde kurulmuĢtur. Bu çerçevede ilk kelamî  ekollerden olan mutezile ve Ehl-i  Sünnetin

               büyük itikadî ekollerinden Maturidilik baĢta olmak üzere ahlaki hayatın vazgeçilmez unsuru
               olan  insan  özgürlüğünü  temellendirmiĢlerdir.  Özellikle  Maturidiliğin  ahlaki  anlamda  iyi  ve

               kötünün  akılla  bilinebileceği  görüĢü,  insanın  ahlaki  hayatını  kurmada  ve  eylemlerini

               yönetmede Ġslam kültürünün ana görüĢlerinden biri olmuĢtur.

                      Ġslam medeniyetinde ortaya çıkmıĢ felsefi ekoller de insanın yapısını, özelliklerini ve

               nefsinin güçlerini ele alarak davranıĢlarımızın temeli hakkında ahlak alanında etkili teoriler
               geliĢtirmiĢlerdir.  Ġslam  ahlak  felsefesi  alanında  özellikle  Peygamberimizin  de  tavsiye  ettiği

               itidal  yani  orta  yolda olma anlayıĢı ana  görüĢ olarak temellendirilmiĢtir. Orta  yolda olmak

               demek insanın eylem ve davranıĢlarında ifrat ve tefritten uzak kalmasıdır. Bu ise insanın arzu
               istek ve heveslerini tamamen yok etmeden aklın kontrolünde kullanması ile mümkündür. Orta

               yolda  olmaya  ahlak  alanında  en  bariz  örnek  olarak,  ne  cimrilik  ne  de  müsriflik  yapmadan

               dağıtmak  ve  yardımlaĢmak  olarak  cömert  davranmak  gösterilebilir.  Ġnsanın  eylem  ve
               davranıĢlarını  temele  alan  nefsin  kötülüklerinden  arındırılmasını  esas  kabul  eden  tasavvufi

               anlayıĢlarda da ahlak hep öncelikli olarak yer almıĢtır.

                      Hz.  Peygamberin  Ġslam  mesajının  geniĢ  kitleler  tarafından  kabul  edilmesinde  ve

               içtenlikle benimsenmesinde eylem ve davranıĢlarında örnek olan ve kendisine her bakımdan

               güvenilen Müslüman bireylerin etkisi çok büyük olmuĢtur. Bu Müslüman bireyler, Ġslam'ın
               sadece ibadet veya muamelat alanındaki emir ve yasaklarıyla değil, özellikle toplumun diğer

               bireylerinin  gözü  önünde  olan  ahlaki  eylem  ve  davranıĢlarıyla  dini  hayatlarını



                                                           50
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60